Kuvaus
Direct Drive (DD)
Hihnaton & vaihteeton suoravetojärjestelmä, missä sähkömoottoria (servo motor) ohjataan servo-ohjaimella (servo drive). DD-järjestelmien tärkeimmät edut verrattuna niin sanottuihin markettiratteihin ovat a) tarkka, erittäin realistinen ohjausvaste, b) vasteen säilyminen täysin muuttumattomana ja c) teoriassa ikuinen elinkaari. Ratin osalta ominaisuudet ovat käyttäjän valinta, riippuen usein siitä minkälaisiin autoihin ajaminen painottuu: pyöreä ja ns. formula style ovat suosituimmat. Myös nappien määrä ja tyyppi, sekä vaihdevalitsimien (paddle shifters) muoto ja koko ovat käyttäjän valintoja.
OSW (Open Sim Wheel)
Yleisnimi ja puhekielessä käytetty termi tarkoittaen Direct Drive -tyyppisiä järjestelmiä.
MiGE
Yleisin sim racingissa käytetty sähkömoottori. Alla “pikku MiGE:n” eli maksimiväännöltään 20 Nm:iin pystyvän 130ST-M10010 -mallin tarkempia speksejä:
OMINAISUUS | 130ST-M10010 |
Jatkuva vääntö Nm | 10 |
Maksimivääntö Nm | 20 |
Teho W | 1000 |
Kierrosluku max 1/min | 1000 |
Enkooderi ppr (pulses per rev) | 10000 |
Akselin halkaisija mm | 22 |
Paino kg | 11,5 |
Tämä hieman kevyempi versio riittää lähes käyttäjälle kuin käyttäjälle, ja on suositumpi esimerkiksi Formula -tyyppistä, halkaisijaltaan noin 260-300 mm rattia käytettäessä. Pikku MiGE:n isoveljen maksimivääntö on 10 Nm korkeampi, ja massaa tulee lisää noin 3 kg. Tätä isompaa moottoria käytettäessä tärkein syy valintaan on yleensä hieman leppoisampi reagoiminen, mikä johtuu käytännössä moottorin koosta ja siten suuremmasta inertia-arvosta.
Ohjauselektroniikka eli servo drive
Järjestelmän tärkein yksittäinen osa, joka ratkaisee kuinka virheetön ja realistinen ohjausvaste käsiin välittyy. Kun haetaan viimeisiä kymmenyksiä ja sadasosia, on esimerkiksi erot radan pinnanmuodossa pystyttävä tuntemaan mahdollisimman tarkasti. Silloin laadukkaista komponenteista valmistettu ja mahdollisimman hyvällä firmwarella varustettu servo drive on painonsa arvoinen kullassa.