Termi

Sim racing tarkoittaa nimensä mukaisesti simuloitua kilpa-ajoa. Auto-urheilutallit aina F1-tasolle asti käyttävät kilpatoiminnan tukena simulaattoreita, joissa sekä autot että radat kaikkine yksityiskohtineen mallinnetaan mahdollisimman tarkasti todellisuutta vastaaviksi. Esimerkiksi radan pinnanmuodot laser-skannataan, etäisyydet vastaavat todellisuutta 100 prosenttisesti ja autojen käyttäytymiseen liittyvä fysiikka (vehicle dynamics) mallinnetaan yhteistyössä autovalmistajan kanssa.

Esimerkkejä mallinnukseen liittyen:

  • renkaiden pito muuttuu kuormituksen ja lämpötilan mukaan
  • tuulensuunta ja voimakkuus huomioidaan aerodynamiikassa ja kiihtyvyydessä
  • jokaisen auton säätömahdollisuudet ovat samat kuin ‘elävän elämän’ versiossa
  • telemetria on tallennettavissa ja analysoitavissa
  • ajaminen tapahtuu vain muita harrastajia – ei siis tekoälyä – vastaan

Mallinnuksessa päästään tasolle, missä auton käyttäytyminen, pinnan muodot ja pidon raja välittyvät erittäin tarkasti.

 

Tarvittava PC-laitteisto

Tarkoittaako edellä oleva että tarvitset palvelinsalin verran atk:ta? Et. Simulaatiosoftat eivät ole graafisesti kohtuuttoman raskaita, ja esimerkiksi sekä yksityiskohtien määrä että resoluutio ovat muutettavissa, aivan kuten peleissäkin. Jos vertauskohtana käytettäisiin parasta yksityiskäyttöön saatavilla olevaa PC-kokoonpanoa (näytönohjain, prosessori ja keskusmuisti), ja jos sen suorituskyky olisi kuvitteellinen 100, niin jo noin 40/100 -tasoisella PC:llä olisi mahdollista käyttää simusoftia. Oletuksena kuitenkin olisi, että käytetään yhtä näyttöä; kolme näyttöä tai VR-lasit vaativat suuntaa-antavasti 60/100 tai yli -tasoisen PC:n.

 

Ratti ja polkimet

Mitä tarkasti mallinnettu simulaatio vaatii ratilta ja polkimilta? Jos halutaan päästä tarkkaan, realistiseen vasteeseen (ja miksi ei haluttaisi?), niin ratin ja polkimien vaatimustaso on suhteellisesti hieman enemmän kuin PC:n kohdalla. Markettimallin rateilla & polkimilla voi pärjätä vauhdillisesti hyvin – kyse on myös tottumisesta. Mutta. Jos lajista oikeasti halutaan irti sitä mihin simulaatiosoftilla on mahdollista päästä, pitää rattiin ja polkimiin. Parhailla polkimilla jarrupolkimen maksimikuormitus on yli 130 kg, mikä tarkoittaa Formula 2 -autojen tasoa. Onko isolla kilomäärällä sitten käytännössä merkitystä? Kyllä. Mitä suurempi skaala on käytettävissä, sitä tarkempaa voiman annostelemisesta tulee – se on lihakselle luonnollista. Myös kaasun sääntelemisestä tulee tarkempaa, jos vaste on sopivan suuri. Kaasun kohdalla ei kannata kuitenkaan liioitella – pitkän kilpailun aikana (radasta ja käytettävästä autosta toki riippuen), saattaa jalka väsyä ja kaasu ei pysy 100 %:ssa suoran loppuun asti. Tämän(kin) näkee telemetriasta, mutta kuten sanottu, oma ‘sweet spot’ kannattaa etsiä eri vasteita kokeilemalla.